Slavná automobilka Mazda má ve světe jedno zajímavé prvenství. Zatím jde pouze o oznámení, ve kterém slibují v roce 2019 uvést na trh revoluční benzínový motor Skyactive-X. Který bude benzínový, ale princip spalování bude jako u dieselových agregátů.
Automobiloví tvůrcijsou neustále tlačeni k snižování vypouštěných emisí u vyráběných vozů. A přerodit výrobu na elektromobily zatím není lukrativní. Poptávka po elektromobilech zatím není dostatečně vysoká. A tak tvůrci automobilů sahají k tak zvanému „downsizingu“. Nové normy jsou sice dost přísné i pro přeplňované motory, ale v brzké budoucnosti se od tohoto modelu snižování emisí rozhodně neupustí. Jednou z možností jsou pak i hybridní automobily.
Revoluční novinka
Mazda nedávno ohlásila novou strategii „Sustainable Zoom-Zoom 2030“ která přinese na trh revoluční motor. Plánem je uvést v roce 2019 nový vznětový motor jménem Skyactive-X. U vznětových typů motorů používaných doposud k spalování nafty nedochází k zážehu za pomoci svíčky, ale působením tlaku, při kterém dojde k samovznícení paliva. Takovému způsobu spalování se říká HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition) a v této formě je velmi obtížné jej užívat. Díky inovátorům v Mazdě přišli na techniku, která se jmenuje Spark Controlled Compression Ignition (SCCI). Už tento název prozrazuje, že zapalovací svíčka z motoru nezmizí a bude napomáhat k zisku slibovaných provozních vlastností.
Princip vznětového motoru během spalování benzinů má určitá omezení a nelze jej použít u všech režimů spalování. Takže by se motor bez svíčky neobešel. Vlastně se nejedná výhradně o vznětový motor, ale o takového „obojetníka“, který bude jak vznětovým tak zážehovým agregátem. Na plynulé přechody mezi stlačením a zapalováním směsi svíčkou bude dohlížet elektronika.
Vznětové motoryspalují nižší směsi paliva se vzduchem. Což snižuje spotřebu. Japonská automobilka uvádí snížení spotřeby v rozmezí 20 – 30 procent v porovnání se Skyactive-G. A v porovnání s motory staršího data počítá se snížením spotřeby o 35 až 45 procent.